Szabó Tibor Benjámin: EPIC 1. - Az első küldetés
8:35:00 PMHat fiatal kap lehetőséget, hogy a Különleges Tehetségek Ernest Rutherford Intézetébe (RUDI) növendékei lehessenek. A srácok hamarosan rádöbbennek arra, hogy az iskola körül valami nem stimmel… A Blogturné Klub eme négy állomásos turnéjából még több információval gazdagodhattok erről a remek regényről, ami napjaink Budapestjén játszódik.
Szabó Tibor Benjámin: EPIC 1. - Az első küldetés
Kiadó: Manó könyvek
Oldalszám: 340 oldal
Megjelent: 2014. október 08.
Fülszöveg:
Egy iskola, ami lehet, hogy a ti házatok mellett van. Hat barát, akik közül az egyik akár te is lehetnél. Vagányak, lázadók és tehetségesek. Mind a hatan másban. Mi lehet bennük a közös? Sádi, János, Röfi, Márkó, Zuzu és Alma Peti, vagyis a B Team nevű tanulócsoport tagjai délutánonként a Különleges Tehetségek Ernest Rutherford Intézetébe (RUDI) járnak, de egyáltalán nem érzik magukat különlegesnek. Az első küldetés során jó, hogy van, aki minden kódot és tűzfalat fel tud törni, az összes hightech kütyüt ismeri, hasznos egy igazi manipulátor, néha nem rosszak a családi kapcsolatok, de az sem mellékes, hogy egy aikido bajnok is akad a csapatban. És még az is lehet, hogy a történelmi tudás is jó valamire... A Budapesten játszódó regény főhősei mintha egy mai kalandregénybe csöppentek volna, és nagy erőkkel próbálnak rájönni, hogy mi a saját szerepük: műkincstolvajlásra akarják őket használni, vagy tényleg csak különleges vezetőket igyekeznek képezni belőlük. Közben egyre többet tanulnak, főleg a barátságról, felelősségből és az életről.
Nem szoktam borítóról, vagy fülszövegről ítélkezve, szeretek esélyt adni egy könyvnek, főleg ha magyar a szerzője. Kicsit paráztam az EPIC-től, mert bevallom az elején taszított ez az erős piros borító, és ezek a fura nevek. Ki hívja Röfinek, vagy Zuzunak magát a gimiben? Mégis, miután belekezdtem a könyvbe úgy szippantott magával a sztori, hogy a fura nevek sem zavartak. Miért ne hívhatná magát egy duci geek srác Röfinek? A kattant vörös szétálló hajú csajszi simán lehet Zuzu. Mert miért ne?
Szabó Tibor Benjámin könyve nagyon korrekt kis darab, ráadásul az olyan fajtából, ahol kitalált helyszínek helyett a mai kort kapjuk, és a mai Budapesten utazhatunk és nyomozhatunk. 6 tehetséges fiatalról szól ez a regény, akik mindegyike egy fura délutáni iskolába, azaz a Rutherford Intézetbe (ők csak Rudinak nevezik a sulit) nyernek felvételt. Rendes iskolájuk mellett délutánonként ide kell járniuk, ahol olyan tanárok oktatják őket, és olyan dolgokra, amik hasznosak lesznek a lányoknak és srácoknak a jövőjüket illetően. De vajon miért is? Miért különlegesek ők hatan?
A srácok, akik ebbe a full high-tech iskolába kerülnek nem ismerik egymást, de rögtön olyan feladatot kapnak, ami kicsit összerántja a csapatot. Mindenkinek muszáj a másikkal együttműködni, még akkor is ha nem szimpatikusak egymás számára. Röfi, Sádi, Alma Peti, Márkó, János és Zuzu (ő az egyetlen lány) alkotja az osztályt / vagy csapatot (a suliban B team nevet kapta a csoport), és rengeteg szabálynak kell megfelelniük külön-külön és együtt is, ha a Rudiban szeretnének maradni.
Az iskola furcsaságai elég szembetűnőek. A szeptember elején kinyitó épület teljesen felszerelt, szinte már olyan mint egy űrkutató központ. A tanárok viszonylag átlagosak, de egyáltalán nem átlagos tárgyakat tanítanak (erről majd az extrában olvashattok). Az iskola full bekamerázott, elektromos órákat kell a diákoknak viselniük (amin lehallgatják őket), olyan feladatokat kell megoldaniuk, amik nem átlagosak. De hát a diákok sem azok. Minden csoport 6 tagból áll, és mindenkinek van valami különleges képessége. Ahogy haladunk a történetben előre egyre több dolog derül ki a fura délutáni iskoláról, és a mögötte álló szervezetről is.
Szabó Tibor Benjámin egy izgalmas és számomra lebilincselő ifjúsági regény hozott össze, szimpatikus szereplőkkel. Az első pár oldalon megszoktam a neveket, beceneveket és együtt izgultam Röfiért, Zuzuért, Sádiért, Jánosért, Alma Petiért és Márkóért, hogy kiderítsék az iskola mögött álló hatalmak igazi célját, és teljesítsék a küldetést. Az olvasás közben rengeteg olyan titokra fény derül, amik mögött érdekes történelmi párhuzamok húzódnak meg. Az EPIC alapját a hun–magyar törzsek sok ezer éves történelmének részletei adják, amikről sosem gondoltam volna, hogy ennyire érdekesek is lehetnek. Nálam ez kevésbé ismert téma, ezidáig nem sokat tudtam Attiláról, Anyahitáról, az Arvisurák mítoszáról, hitvilágáról, illetve Ataisz elsüllyedt szigetéről. Viszont az EPIC befejezése után kicsit másként tekintek (ős) Buda egyes helyszíneire, mert olyan dolgokra mutatott rá az író a régi legendák és mítoszok által, amiket eddig totálisan elkerülték a figyelmemet.
Értékelés: 5/4.5
Érdekes és izgalmas olvasmány volt az EPIC, ráadásul sok sok szimpatikus szereplővel. Jó kis tanpéldája a regény az összetartásnak, a barátságnak, a konfliktusok megoldásának és a tanulás fontosságának. A regényben sok olyan momentum van, ami nevelő célzatú lehet a fiatalok számára és az ilyen könyvek mindig kedvesek számomra.
Szerencsére az EPIC nem hemzseg az erőszaktól, persze nem is mellőzi azt, de az író megfelelően bánik a tettek súlyosságával, és a rossz dolgok sem maradnak kellő igazságszolgáltatás nélkül. Ne egy véres kalandregényt képzelj el, az EPIC sokkal inkább egy csavaros észjárást igénylő nyomozós, egymásra épülős, minden mindennel összefüggős szórakoztató olvasmány. Tiniknek, főként fiúknak, de lányoknak is simán egyaránt ajánlott, mert az elejétől a végéig kitart a szufla és tartogat megfejtenivalót és elgondokoznivalót egyaránt. Ráadásul olyan jól bele voltak építve a fizikai, kémiai, informatika, történelmi de még a pszichológiai tudás is, hogy nem győztem csodálkozni!
A regény könnyed, csavaros, néhol tanító jellegű, hiszen a világ rossz dolgai (drogok, alkohol, magányos rossz útra tért agresszív fiatalok) nem maradnak leíratlanul és ez így van jól. Nekem a könyv végére egy kicsit sok volt a történelmi adat, mítosz és legenda a Kárpát-medencében érkező hunokról, magyarokról és Attila Isten ostorának sírjáról. Nyilvánvalóan a téma maga nagyon érdekes, de én egy kicsit több karakterfejlődést a diákok részéről elviseltem volna, egy kis történelmi adat, monda/rege/mítosz hátrányában.
Nekem mindig sokkal érdekesebbek az emberi életek, és kapcsolatok bemutatása, mintsem a történelem régmúlt idejének taglalása, amiket mindenki másként lát és mindenki másként és másban hisz. Persze mindennek volt értelme, és belegondolva akár még igaz is lehetne.... de nekem ott vannak azok a "de" szavacskák :) Ettől függetlenül az EPIC egy jól kitalált, felépített érdekes téma köré épített modern ifjúsági kalandregény, aminek kíváncsian várom a folytatását.
Rendeld meg az EPIC-et 15%-os kedvezménnyel itt!
Blogturné extra: A Rudi-ban tanított tantárgyak és tanáraik
A Rudi azaz a Különleges Tehetségek Ernest Rutherford Intézetébe délután 4-től este 8-ig tanulnak az EPIC szereplői, akiket különböző fura és néhány hétköznapi tantárgyakra tanítanak tanáraik. A tanárokat vezetőnek, vagy vezetőnőnek kell szólítaniuk, hétfőtől csütörtökig órákon vesznek részt, pénteken pedig teszteket írnak a héten tanultakból. Mindenki pontszámokat kap, amit az iskolában hordott karórájukon láthatnak. Aki megszegi az óra szabályait, vagy rossz választ ad az mínuszpontot aki, aki jól végzi dolgát plusszpontokat kap.
A B team "osztályfőnöke" Krämer vezető, aki az első napon eligazítja a csoportot a tudnivalókkal. A férfi egy ellentmondást nem tűrő szigorú ember, de mivel ő nem tanítja a csoportot, így felbukkanása mindig valami rosszat jelent... Legtöbbször akkor találkozunk vele az iskolában, ha valami gond vagy kihágás történt a csoport részéről.
Fabio vezető emlékezetkutatás órát tart a B-teamnek. Fabio egy két méter magas hatalmas izzadó kopasz tanár, akinek minden redője rezeg, miközben a tanári asztalhoz masírozik. Az első órán úgy mutatkozik be a csoportnak, hogy egy fegyverrel szétlövi a táblát, majd a diákoknak azt kell kitalálni, hogy melyik golyó volt az első és így tovább... Emlékezetes tanórai feladat az emlékezet kutatására épül, ahol a diákok azt tanulják majd meg, hogy a gondolatok milyen szabályszerűség szerint raktározódnak az elmében.
Anna vezető művészettörténet órát tanít. A kedves 50-es éveiben járó nő segítőkésznek mutatkozik a csoportnak, amikor egy kérdésben hozzá fordulnak. Anna vezető bemutatkozó feladatként egy rozsdás bringaülést próbál meg eladni a csoportnak, de mindenki ócskaságnak nevezi. Anna később beismeri, hogy valóban az, de előzőleg már egy művész hasonló dologgal rukkolt elő, ami a világ egyik legtöbbet érő műalkotása lett. Anna arra tanítja a diákokat, hogy nézzenek a művészet mögé, mert olyan dolgokat láthatunk meg mindennapi használati tárgyakban is, amit eddig senki sem.
Ludmilla vezető stresszóráján bekötött szemmel kellett párokra rendeződnie a tagoknak és bekötött szemmel végigvezetni a másokat pusztán utasításokkal egy ismeretlen terepen.
Dmitrij vezető kozmológiát okít a B-teamnek, ahol galaxisok képeit nézegették kivetítve a terem falán és a különböző csillagrendszerek összefüggéseit ismerik meg.
Czezemicze vezető gazdálkodási ismereteket tanít az osztálynak, ám az első órán rögtön összetűzésbe keveredik Zuzuval, aki szerint a doktor elnevezést kikérő tanár nagyon antipatikus. És hát tényleg! Czezemicze egy csokigyár vállalkozásának költségeit számoltatja ki a gyerekekkel a megadott adatok alapján, ami nem egészen könnyű feladat,de Röfi a kivételes gondolkodású fiú ezt is megoldja.
Nyereményjáték
„A tudás hatalom. A bajtársiasság erő. A hűség becsület” – Ez a RUDI jelszava, az iskola pedig hatalmas hangsúlyt fektet az oktatásra, gyakorta idéz tudósoktól. Most mi is ezt tesszük. Minden állomáson egy-egy híres tudóstól találtok idézetet. A ti feladatok az, hogy a Rafflecopter megfelelő sorába írjátok be a megfejtést.
Ismét három nyereménypéldányt ajánlunk fel nektek. Figyelem! A kiadó Magyarország területén kívülre nem tud postázni. A győzteseket e-mailen keressük fel, ha 72 órán belül nem érkezik válaszlevél az e-mailre, új győztest sorsolunk. Sok sikert, és ne feledjétek, a tudás hatalom!
Íme az én idézetem! Kitől származik?
„Nem hiszek a személyes Istenben, s ezt a felfogásomat sohasem titkoltam el, hanem mindig világosan kifejezésre juttattam. Ha van valami bennem, ami vallásosnak nevezhető, az az a határtalan csodálat, amelyet világunk szerkezete ébreszt bennem, világunké, amennyire azt tudományunk feltárni képes.”
A turné további állomásai
10.10. Media Addict
10.12. Zakkant olvas
10.14. Deszy Könyvajánlója
10.16. Kelly és Lupi olvas
2 komment
Szia! Történelmi (nagyjából férfiaknak szánt ) regényről is írsz recenziót? Regényem: Urbánszki - Vérszagra gyűl, Gold Book Kiadó, link az Alexandra webfelületén. Ha ok, légyszi ide írj: profundis54@gmail.com, és küldöm a könyvet!
ReplyDeleteHa szereted az olyan mai magyar iskolaregényt, - ami egy különleges (fullra bekamerázott) iskolában játszódik, ahol kis csoportokban tanulnak a srácok, és ha egyvalaki kihull, mindenki röpül, és az egyik srácot Márkónak hívják, - ahol speciális tantárgyakat tanulnak, - ahol hangsúlyos szerepet kap a harcművészet, - ahol négy fiú és egy lány alkot egy csapatot, - ahol az iskolai óráknak dramaturgiai szerepe van, - ahol különleges csapatépítő módszereket használnak, - ahol a learning by doing elvére épül az oktatás, - ahol nem lehet tudni, mi az iskola célja, és a srácok megkísérlik kinyomozni azt, - ahol a kutatás a neten ugyanúgy kiemelt szerepet játszik, mint Budapest leírása, akkor olvasd el a 2011-ben megjelent, A SIEBENKREUTZ ALAPÍTVÁNY című regényt is. Nem plágiumról beszélek – elvégre a Jézus-történetet is alapból négyen megírták, és a popkultúrában kötelezőek az áthallások –, csak azt mondom, ha szereted a műfajt, ne hagyd ki A Siebenkreutz Alapítványt.
ReplyDelete