Klausz Melinda - Megosztok, tehát vagyok
11:09:00 PMKlausz Melinda immár másodszor vezet minket a közösségi média világába, ami kicsik és nagyok hasznára válhat a virtuális térben való eligazodásban. Az Athenaeum gondozásában megjelent Megosztok, tehát vagyok három bloggerünk figyelmét is kivívta, így turnéra indulunk a kötettel. Tartsatok velünk, vegyetek részt a nyereményjátékunkon, és nyerjétek meg a könyv egy példányát a kiadó felajánlásában!
Klausz Melinda - Megosztok, tehát vagyokOldalszám
350
Kiadó
Athenaeum 2017
|
---|
Fülszöveg
Az Internet, a közösségi média felületek változása, fejlődése számos új technikát, eszközt, tulajdonságot és bizony betegséget is hoz(ott) magával. Új szavakat, kifejezéseket kell megtanulnunk, hogy felvegyük a versenyt a mai fiatalokkal, akik már a munkavállalás során is teljesen más elvárásokkal rendelkeznek, mint akár 30 éves társaik.
A Megosztok, tehát vagyok című könyv a családi élet, az iskola, a munkavállalás fejezeteit veszi sorra, s mutatja be az új technológia jelentette kihívásokat, mérföldköveket, betegségeket, problémákat és megoldási módszereket. Esettanulmányokon és tippeken keresztül visz végig az adatvédelemtől a közösségi média stressz szindrómán, a családi élet, a szerelem, a párkapcsolat és a munkavállalás új technikai megoldásain át a generációk közötti különbségek bemutatásáig. A kötet segítségével választ kaphatunk arra is, hogy miért ragaszkodnak a mostani gyerekek és fiatalok a közösségi média felületekhez és bizony nekik már a digitális hagyatékukról is rendelkezniük kell. |
---|
A könyv, amit kötelezővé tennék főként a fiatal és az idősebb korosztálynak
Az internet térhódítása miatt rengeteg ember kerül kapcsolatba a közösségi oldalakkal, és nagyon sokan nincsenek tisztában az alapvető dolgokkal. Nem csak a Facebook-ot értem ez alatt, hanem az egyszerű internetes viselkedési (netán helyesírási, vagy moderálási) szabályokat. PÉLDÁUL AZT HOGY NEM ÍRUNK MINDENT NAGYBETŰVEL!!!!!!!!!!!! és nem teszünk a mondatok után 88 írásjelet vagy pontot. De most nem ezekről beszélek, hanem azokról, akik érzékeny adatokat osztanak meg az interneten másokról és magukról is. Azokról akik a közösségi oldalakon élik meg az életüket, legyen az szakítás, szerelem, vagy éppen gyász, esetleg valami boldog esemény.
Persze mindenki azt csinál, amit akar az interneten, de lássuk be, sokan nem úgy használják, ahogy kell. És erre jól rávilágít Klausz Melinda könyv, mert nagyon jól bemutatja példákon keresztül, hogy mit és hogyan csinálnak mások. A szerző előző könyvében (Közösségi média nagykönyve - ITT ÍRTAM RÓLA) jól megismerhettük, hogy milyen hirdetői és marketing szemmel tekinteni a közösségi oldalakra, a véleményvezérekre, illetve a selfbrandingre, most azonban az emberi és érzelmi oldal kerül előtérbe. Jó példákat találtam a spamekre, vagy éppen arra, hogy milyen csalásokba futhatunk bele az interneten, de arról is olvashatunk, hogy hogyan terjednek az álhírek és a zsarolóvírusok az interneten.
Egy kicsit tankönyvszerű lett a könyv, de ez nem baj, mert fejezetről-fejezetre jól elosztva foglalkozik minden témával életkor szerint úgy mint csecsemőkor, tinédzser kor, idős kor, majd a halál utáni állapot. És hogy miért is fontos így csoportokra bontani a dolgokat? Mert gondoljunk csak bele, hogy mit szól majd a most 1 éves gyerekünk 13 év múlva kamaszként, ahhoz hogy a szülei szó szerint mindent felraktak róla az internetre a meztelen fürdős képeitől kezdve, a bilizős fotókig... De abba is érdekes belegondolni, hogy mi történetik a halálunk után az oldalainkkal. A könyv felhívja a figyelmet például arra, hogy érdemes beállítani a Facebook-on legalább egy olyan személyt, aki halálunk esetében kezelheti (megszüntetheti ill. átírhatja profilunkat emlékprofillá). Hány olyan profilt látunk még manapság a közösségi oldalakon, akik nem lettek eltávolítva, de tulajdonosuk már elhunyt.
#JeSuisFacebook
Az egyik legtanulságosabb rész a könyvben az volt, ahol a terrorcselekmények utáni közösségi médiás reakciókkal foglalkozott a szerző. Érdekes ebbe a folyamatábrába belegondolni... Többet megtudhatunk arról is, hogy mi haszna van a #PrayFor #JeSuis hashtageknek az ilyen eseményeknél.
Az álhírek tömeges megosztásáról szóló részeken jókat mosolyogtam, mert nagyon sok ismerősöm van, akik még a mai napig használják ezeket az álhír oldalakat és bőszen osztogatják a f3m3cafe linkeit, hogy újra bevezetik a sorkatonaságot, vagy hogy fizetős lesz a Facebook. (Nem, egyik sem igaz!) Melinda sok-sok példát hoz, így minden helyzethez olvashatunk egy kis tanmesét. Sok helyen feladatot is találunk a könyvben. Így egyfajta munkafüzetként is felfoghatjuk és kitölthetjük, mert ez segít többet megtudni magunkról és internetezési szokásainkról. Ezeknél a feladatoknál előjönnek ugyanis azok a hibák, amiket mi is elkövetünk, és ezeken javíthatunk és használhatjuk tudatosabban az internetet. Meglepő, hogy mennyi minden derül ki ugyanis rólunk és azokról a dolgokról, amiket megosztunk magunkról (vagy amiket megosztunk másokról). A könyv címe ezért is találó, mert elég csak lecsekkolni az emberek Facebook profilját (vagy más közösségi oldalas jelenlétét) és máris képbe kerülünk az illetőről, legyen ő leendő munkatársunk, vagy akár potenciális randipartnerünk.
Persze nem kell azonnal elítélni valakit, mert megoszt valami számunkra butaságnak tűnő valamit, de ha gyanús jeleket vélünk felfedezni valaki profilján, akkor éljünk a gyanúperrel, hogy itt valami nem stimmel az illetővel.
Fontos témát boncol Klausz Melinda könyve, mindig érdemes a szemünk előbb lebegnie annak, hogy milyen jelenlétet hagyunk magunkról az interneten, mert sok hátrány érhet, ha felelőtlenek vagyunk.
Én azt hiszem már megtanultam a 10 éves internetes munkatapasztalottal, hogy hogyan érdemes jól használni az egyes felületeket, hogy ott olyan kép fogadja az odaérkezőket, amit nem szégyellek a későbbiek során se. Persze anno én is követtem el hibákat, de mindig lehet tanulni, és erre nagyon jó a Megosztok, tehát vagyok című könyv.
Értékelés: 5/4
Sok érdekes adat, és hasznos példa található a Megosztok, tehát vagyok című könyvben, így témájában páratlan. Nem láttam még ehhez fogható ennyire informatív, széleskörű célcsoporthoz szóló és viszonylag up to date könyvet. Nyilván a közösségi média és a trendek naponta változnak, de itt ez nem érezhető, az itt leírt dolgok (részletes példákon keresztül bemutatott beállítások) megállják a helyüket.
Egy kicsit tankönyvi jellegűnek éreztem itt-ott a könyvet, néhol száraz volt a sok adat miatt, de ezek után mindig jött egy-két közbeékelt gondolat, vagy életszerű példa, amitől összeségében olvasható lett. Sajnos nekem nem tudott újat adni a könyv, mert a munkám miat eléggé képben vagyok a közösségi oldalak tekintetében és naponta több órát töltök azzal, hogy nyomon követem az újításokat, a trendeket, de olvastam egy-két olyan régebbi dolgot, ami már egy kicsit feledésbe merült az agyamban.
Kellett egy ilyen könyv a piacra, de ennek nem én vagyok a célcsoportja, hanem a tinik 12-13 évesek és az idősebb korosztály (40+). Ettől függetlenül a kettő közötti embereknek is nagyon sok újat tud nyújtani a könyv, hiszen olyan dolgokról olvashatnak benne, amikről biztos, hogy nem halottak még. Gondolok itt a Google "megfigyeléseire" vagy a remarketing eszközeiről, de azt is meglehet nézni 3 oldalon keresztül, hogy mik azok az oldalak, amik kamu híreket osztanak meg, vagy csak lájkvadász oldalak. Tök jó volt, hogy olyan printscreenek is bekerültek a könyvbe, amik konkrét beállítások a Facebook adatvédelmi dolgainál (bejegyzés láthatósága, vagy leiratkozás egy-egy hírfolyambeli eseményről) Ezek nagyon hasznos dolgok, és sok ember nem tudja, hogy hogy kell megcsinálni ezeket.
Nyereményjáték
Sokunk számára manapság már elképzelhetetlen a közösségi média napi használata: megosztunk, becsekkolunk, feltöltünk, letöltünk, blogolunk. A turnéhoz tartozó játékunkban nagyon egyszerű feladatotok lesz. Minden állomáson elrejtettünk egy-egy mindannyiunk által használt (de legalábbis ismert) közösségi oldalt. A feladatotok, hogy a kiemelt betűk alapján megtaláljátok, melyikről van szó, és beírjátok a Rafflecopter megfelelő sorába.
Figyelem! A beírt válaszokon már nem áll módunkban változtatni. A nyertest e-mailben értesítjük. Kérjük, hogy levekünkre 72 órán belül válaszoljatok, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.
A turnéban résztvevő bloggerek:
05.22. - Szembetűnő05.24. - Deszy könyvajánlója
05.26. - Zakkant olvas
0 komment